Geschiedenis van De Scheepswerf

Een fusie tussen twee scholen is een grote stap. Maar deze uitdaging zijn wij als De Spinmolen en De Springplank aangegaan. Voor een solide toekomst, samen als één team, waarbij we kinderen een goede basis geven voor hun verdere leven. Samen gaan we bouwen aan de toekomst, want samen gaat het beter dan alleen.

De R.K. Mariaschool

De eerste basisschool in Volendam was de Rooms Katholieke Mariaschool. Dit was een bewaarschool voor meisjes. Uit de Mariaschool zijn de Spinmolen en de Springplank ‘geboren’. Na 40 jaar gaan we nu weer terug naar hoe het allemaal is begonnen, als één school. In 1980 werd De Spinmolen in gebruik genomen en daarna in 1983 opende De Springplank zijn deuren. Na de sluiting van de Mariaschool zijn de leerkrachten op De Spinmolen en De Springplank gaan werken.

Nieuwe speelplaatsen

In 2018-2019 zijn bij beide scholen de schoolpleinen vernieuwd. Nieuwe speeltoestellen en speelplaatsen hebben ervoor gezorgd dat de kinderen met veel plezier buiten spelen en spelletjes doen. Het is fijn om kinderen te zien spelen in de buitenlucht en beide schoolpleinen zijn een veilige en gezellige plaats om te genieten van welverdiende pauzes.

De Scheepswerf

Bij een fusie is het belangrijk dat we samen één worden, ondanks dat we op twee locaties werken. Daarom is er gekozen voor een nieuwe naam. Een naam die past bij de geschiedenis, de locatie van de scholen en vooral ook de toekomst.

Wanneer we kijken naar de geschiedenis van ons mooie dorp, dan zien we daarin dat de visserij een belangrijke rol heeft gespeeld. Dit wilden we graag meenemen in de nieuwe naam. Ook de straten die rondom de scholen liggen zijn gelinkt aan de scheepsvaart. Bekende schepen zoals: de Tjalk en Botter liggen dicht bij onze scholen. Maar het belangrijkste is natuurlijk de toekomst.

Samen gaan we bouwen aan een solide basis voor de kinderen, zoals op een scheepswerf solide schepen worden gebouwd voor een lang en zeewaardig bestaan.

De Scheepswerf: Samen bouwen aan een gouden toekomst.